Af Tonny Steen
15. juni 2010

Jeg havde længe drømt om at prøve kræfter med fisk under sydlige himmelstrøg.
Då da jeg sidste år blev 50, ønskede jeg mig tilskud til fiskerejse.

Valget faldt på Atlantiks rejse til Cayo Costa maj 2010, for dels var prisen inden for det mulige og dels var der rigtig mange muligheder for forskelligt fiskeri.

Optakten var ikke den bedste, det var meningen at vi skulle være 11 mand plus rejseleder, men en større gruppe sprang fra, så der var en overgang tvivl om det blev til noget.
Så kom vulkanskyen og derefter olieudslippet i den Mexicanske Golf, hvor vi jo skulle fiske, heldigvis holdt olien sig nord for, hvor vi var.

Vi ankom 4 mand (Thue, Henrik, Martin og undertegnede) til øen 4/5 og blev installeret i en lille campinghytte uden strøm, hvilket vi var forberedt på.

Vi tog ned på stranden så snart vi havde pakket ud, for nu skulle der fiskes agnfisk til nattens fiskeri efter hajer fra kysten. Rejer var det absolut bedste og vi fik skaffet hvad vi skulle bruge.

Mørket faldt på, og det var lidt skræmmende første gang man skulle smide 500g. bly og agnfisk i bølgerne. Martin var den første til at få hug og han landede en haj på godt meteren. Jeg havde småpillerier, men ved midnat fik jeg et reelt hug, og efter 10 min. kunne jeg lande en nurseshark på ca. 1,5 meter. De andre 2 fik ikke noget den nat.

De næste dage og nætter gik slag i slag med at fiske agnfisk, som der gik mange til af, krabberne skrællede en krog på 45 minutter, og fiske efter hajer, dels fra land og dels fra en båd, som Thue og Henrik havde lejet. Vi fik mange hajer, men ingen over 1,5 m. men en masse forskellige andre arter.

Lørdag skulle vi ud i båd med professionel guide. Vi nærmest fløj af sted i den lille båd med 225 Hk. Første sted vi gjorde holdt var der kanon fiskeri med små levende agnfisk, som var medbragt i bådens dam. Vi fik masser af Spanish makrel og andre arter, der fightede formidabelt på det lette grej.

Kaptajn Bill som guiden kaldte sig, riggede et par kraftigere stænger til hajer og andre større fisk, som vi skulle skiftes til at tage. Jeg skulle prøve først og der gik ikke lang tid før jeg stod med en hidsig haj på 15- 20 kg. Herefter gik det slag i slag med hajer og rokker op til 40 kg. samt en fisk der hed cobia, på små 10 kg, som vi havde med hjem til middag.

Fiskeriet døde ret pludseligt ud og vi flyttede plads flere gange uden held, det var ellers min tur, så jeg håbede det bedste. Vi havde et par nap og på et tidspunkt sprang en stor tarpon ud af vadet og spyttede krogen ud.

Skipper riggede et par lettere stænger til med agnfisk og lagde ud i området, men intet skete. Så sagde han 5 minutter endnu, så sejler vi hjem. Pludselig eksploderede vandet og en stor trykbølge drønede forbi båden, en kæmpe tarpon havde taget agnen på en af de lettere stænger.

Der gik et sekund eller to før det gik op for mig at den var kroget og det var min tur. Første udløb var enormt og fisken virkede helt ustoppelig, spolen var betænkelig tom, da skipper råbte at vi skulle tage stængerne op, og sejlede efter den. Jeg fik vundet noget af den tabte line tilbage, og efter ca. 400 -500 meter prøvede skipper at stoppe.

Det var fedt at mærke dens kræfter, men jeg regnede bestemt ikke med at få den. Pludselig blev linen slap. Det var det, tænkte jeg. Men den var blot på vej lige imod os, og efter nogle hektiske øjeblikke var der atter kontakt.

Herefter måtte vi ud og sejle efter den endnu en gang inden den egentlige fight kunne begynde. Det næste stykke tid susede den rundt om båden, så jeg var ved at blive rundtosset. Skipper instruerede mig i hele tiden at lægge hårdt pres på den fra skiftende retninger, for ellers kunne vi blive ved hele aftenen.

Han stod og håbede den ville springe, for det trættede den hurtigere. Og jeg håbede den blev i vandet, for jeg har set på film, når de springer og ryster krogen ud af deres kæmpe gab, og nu var vi efterhånden derhenne, hvor jeg begyndte at tro på muligheden. Jeg er sikker på, at jeg var røget på røven, hvis linen var sprunget.

Efterhånden blev den dog lidt mere medgørlig og endelig lå den ved bådsiden. Skipper greb forfanget og proklamerede at den nu kunne betragtes som fanget. Han fumlede lidt ned langs siden på dyret, og da han rakte frem for at frigøre krogen, slog den med hovedet, sprængte forfanget lige over krogen, og svømmede væk. Skipper anslog den til mellem 150 og 160 lbs. Snittet ligger på mellem 50 og 75 lbs. i området.

Fisken skal genudsættes og må ikke løftes ud af vandet. Den er en højt skattet sportsfisk og værdiløs til bordet.

Det viste sig, at det skipper havde fumlet med, var et skæl på størrelse med en håndflade, som han havde trukket ud. Så nu har jeg det som et minde om en fantastisk oplevelse.

De efterfølgende dage, fiskede vi fortsat hajer fra land eller båd, og havde masser af oplevelser. Desværre ikke de helt store fisk på land, de lå fortsat fra 1,5 meter og ned. Vi havde dog et par tilbud, hvor stålforfanget blev klippet over, hvilket ellers var svært med en tang.

Den sidste aften fik jeg en lille rokke og en lille hammerhaj fra stranden, sidstnævnte klarede ikke mosten og endte som grilbøffer, hvilket absolut kan anbefales, smager fantastisk og ikke noget benspytteri.

Alt i alt en fantastisk tur. Ud over fiskeriet så jeg kæmpe havskildpadde, søko, vaskebjørn, masser af fugle, alligator, snoge og landskildpadder.

Negative ting: 35 grader fugtig varme midt på dagen ellers ned til 24 grader om natten, masser af myg og vaskebjørnen hærgede skraldespanden indtil vi fandt ud af at klemme spanden fast under vores bord.

Da jeg kom hjem, stod jeg og fightede en ørred i på et kg. Selvom den gjorde sit bedste, virkede den altså lidt tam.

Tropisk fiskeri er stærkt vanedannende.